دانلود مقاله مطالعات طرح جامع فرودگاه رامسر در فایل ورد (word)

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 دانلود مقاله مطالعات طرح جامع فرودگاه رامسر در فایل ورد (word) دارای 74 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله مطالعات طرح جامع فرودگاه رامسر در فایل ورد (word)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله مطالعات طرح جامع فرودگاه رامسر در فایل ورد (word)،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله مطالعات طرح جامع فرودگاه رامسر در فایل ورد (word) :

بخش اول
بررسی وضعیت موجود
 
1- بررسی وضعیت موجود

1-1- بازدید محلی،‌ مذاكره با رئیس و مسئولین فنی فرودگاه
فرودگاه در شمال شهرستان رامسر و در مركز شهر و حاشیه دریای خزر در سال 1342 بصورت باند خاكی تأسیس و در سال 1347 عملیاتی گردیده است. این فروگاه توسط شركت نفت و دولت تأسیس گردیده است. در گذشته استقبال بسیار خوبی از این فرودگاه بعمل می‌آمده است بطوری كه روزی چهار پرواز در این فرودگاه انجام می‌‌شده است.
در حال حاضر باند فرودگاه آسفالت و دارای 1500 متر طول و 45 متر عرض می‌باشد و از دو طرف باند پرواز نیز توسط جاده تنكابن  بلوار مركز تفریحی فدك احاطه گردیده است و از انتهای باند هر دو سو كمتر از 100 متر فاصله جهت تطویل و توسعه باند وجود دارد اطراف فرودگاه در سمت شمال شرقی پر از درختان میوه و مركبات و باغهای شخصی می‌‌باشد و در سمت جنوب غربی نیز مناطق مسكونی در فاصله بسیار كمی از باند و فنس فرودگاه وجود دارند و فرودگاه كاملاً از هر سمت محاصره گردیده است و كار توسعه را با مشكلات زیادی مواجه خواهد نمود. در مذاكرات بعمل آمده با مسئولین فرودگاه این نكته مشخص گردید كه فرودگاه بدلیل محدودیت اراضی و ملاحظات اقتصادی نتوانسته در مقیاس بالا به پردازش مسافر و بار بپردازد و بدلیل كمبود امكانات هوانوردی و غیر هوانوردی و قدیمی بودن دستگاهها و تجهیزات حتی قادر به ارائه خدمات مطلوب مخصوصاً در شرایط جوی و آب هوایی نامساعد نگردیده است.
قسمتی از تملك اراضی برای توسعه و تطویل باند صورت  پذیرفته‌اند كه باعث امیدواری برای توسعه آتی می‌باشد البته بایستی به این نكته اشاره گردد كه طرح  تطویل باند بسیار محدود بوده و بسیار پرهزینه و از لحاظ فنی نیز با مشكلات زیادی توام خواهد بود. در حال حاضر هدف از ادامه فعالیت این فرودگاه آن است كه پروازهای داخلی مسافر به مقصد تهران در آن پردازش گردیده و جهت رونق و ازدیاد تعداد پرواز این فرودگاه در زمینه صادرات گل و محصولات كشاورزی و مركبات و توسعه صنعت توریست گام برداشته شود. كه در این صورت مسلماً با مرتب بودن پروازها می‌‌توان با توجه به اقلیم فرودگاه به آینده آن تا حدودی امیدوار بود. از كلیه ساختمانهای فرودگاه شامل ساختمان ترمینال،‌ برج مراقبت- ساختمان فنی- مهمانسرا- ساختمان ایمنی زمینی- ساختمان برق اضطراری و موتورخانه و محوطه‌های مربوطه، اراضی محدود فرودگاه در داخل و خارج فنس حفاظتی، پست نگهبانی در بدو ورود و منبع هوایی آب بازدید بعمل آمده و كیفیت كلیه این ابنیه مورد بررسی كارشناسی قرار گرفت كه در بندهای بعدی مطالعات به آنها اشاره خواهد شد.

 
1-1-1- كمبودها از دیدگاه كاركنان فرودگاه
–    قدیمی بودن دستگاههای ناوبری
–    آسفالت نامطلوب باند و توقفگاه هواپیما
–    كمبود خودرو فرودگاه
–    جاده حفاظتی كنار فنس بسیار نامطلوب و خاكی می‌باشد.
–    عدم وجود تسمه نقاله جهت انتقال بار مسافرین
–    ازدحام پرندگان مخصوصاً در فصل بهار و تابستان
–    جایگاه نامناسب و فرسوده شدن برج مراقبت پرواز و سیستم‌های ناوبری و پوسیده شدن كابلها

1-1-2- كمبودها از دیدگاه اینجانب و استفاده‌‌كنندگان
–    نامناسب بودن فنس كشی فرودگاه
–    رویش گیاهان و بوته‌های بلند در جاده حفاظتی اطراف فرودگاه
–    نزدیكی منازل مسكونی اطراف به باند فرودگاه
–    فاصله بسیار اندك باند از ساحل دریای خزر
–    عدم وجود دیوار حفاظتی جهت جلوگیری از پیشروی آب به سمت فرودگاه
–    عدم وجود قسمت سوخت‌رسانی
–    عدم وجود هر گونه فعالیت بازرگانی در فرودگاه
–    عدم وجود تعداد مسافر كافی بدلیل گرانی بلیط، فاصله كم رامسر تا تهران و وجود راههای زمینی تا تهران از شهرستانهای چالوس- و لاهیجان كه حوزه نفوذ فرودگاه محسوب می‌‌شود.
–    كوتاهی طول باند پرواز
–    وجود رودخانه‌‌ای در آستانه باند 31 بفاصله تقریبی 50 متر از اورران Over RUN باند

1-2- تعیین سطوح پایانه مسافری و كلیه ساختمانهای جنبی و عملیاتی و همچنین سطوح عوامل پرواز (باند و تاكسیوی و توقفگاه هواپیما)
فرودگاه رامسر كلاً یك فرودگاه غیرنظامی است و برای فعالیتهای نظامی ساخته نشده است و تا بحال برای اهداف مختلف توسط ارگانهای هواپیمائی مورد استفاده قرار گرفته‌ است. از جمله سازمانهایی كه از این فرودگاه در طول چندین سال استفاده كرده‌اند می‌توان از شركتهای هواپیمائی ذیل نام برد.
1- كشاورزی 2- هواپیمائی كشوری 3- ایران ایر 4- آسمان
به طور كلی در حال حاضر شركت هواپیمائی آسمان عمل كننده اصلی در فرودگاه می‌باشد. مساحت اراضی فرودگاه 75 هكتار می‌باشد  فرودگاه در شمال شهر رامسر قرار دارد نزدیكترین شهر به این فرودگاه چابكسر است كه تا رامسر تا حدود 11 كیلومتر فاصله دارد. فرودگاههای دیگر استان در حال حاضر شامل فرودگاه رشت و نوشهر می‌شوند كه به ترتیب با این فرودگاه 121 و 85 كیلومتر فاصله زمینی دارند. فرودگاه رامسر كلاً در اختیار مدیریت این فرودگاه از لحاظ اراضی می‌باشد استفاده از اراضی فرودگاه رامسر به شرح ذیل است.

1-2-1- ساختمانها
1- مساحت پایانه مسافری                         1574     متر مربع
2- مساحت كابین كنترل و برج (در ابتدای باند 31 قرار دارد)    27     متر مربع
3- مساحت پاویون                            201     متر مربع
4- مساحت ساختمان سپاه                         149    متر مربع
5- مساحت نیروی انتظامی                         496    متر مربع
6- مساحت ایمنی زمینی                        530    متر مربع
7- مساحت مهمانسرا                            75     متر مربع
8- مساحت خانه‌های سازمانی 16 واحد                3275    متر مربع
9- مساحت ساختمان برق اضطراری                    297    متر مربع
10- ساختمان NDB (مكان مناسب نبوده و نیاز به جابه‌جایی و در صورت VOR می‌تواند حذف گردد.)                            12    متر مربع
11- مساحت پاركینگ ماشین‌آلات                    205    متر مربع
12- ساختمان هواشناسی                        150    متر مربع
13- ساختمان انبار تداركات                        216    متر مربع
14- ساختمان نقلیه اداره فنی                         90    متر مربع
15- پلاژ (برای استفاده پرسنل) 6 دستگاه                 360    متر مربع
16- محوطه پاركینگ خودروئی                     3875    متر مربع
17- مساحت كل اراضی فرودگاه حدود                 75    هكتار
1-2-2- سطوح عوامل پرواز (باند تاكسی وی و توقفگاه هوایی)
محوطه پروازی  فرودگاه رامسر در حالت فعلی شامل یك باند و یك اپرون و یك تاكسی وی به شرح زیر می‌باشد.
باند اصلی به طول 1500 متر و به عرض 45 متر و مساحت اپرون 6500 مترمربع و تاكسیوی دارای مساحت 2484 متر مربع می‌باشد در سمت 13 باند در THR چراغ نبر با WBAR پیش‌بینی شده است همچنین در طول 1500 متر باند در هر 60 متر چراغ سفید نوع LIH پیش‌بینی شده و انتهای باند نیز با چراغ قرمز مشخص شده است برق اضطراری برای تمام چراغهای AD با فاصله زمانی 15-10 ثانیه تأخیر امكان پذیر است در بالای برج كنترل چراغ چشمك زن پیش‌بینی شده است.

1-3- جمع‌آوری آمار تعداد پرواز و نوع و ظرفیت هواپیما، تعداد مسافر و بار در سالهای گذشته

1-3-1- روند ترافیك مسافرین هوایی فرودگاه
بر اساس امار متخذه از دو مرجع سازمان هواپیمائی كشوری (مركز آمار و اطلاعات) و مسئولین فرودگاه تعداد مسافرین و تعداد پروازها در سالهای 1374 تا پایان سال 1380 بشرح جدول پیوست می‌باشد.
عملكرد مسافر- بار – پست – تعداد پرواز فرودگاه رامسر
سال    مسافر    درصد رشد %    تعداد پرواز    بار كیلوگرم    پست كیلوگرم
    بین‌المللی    داخلی    بین‌المللی    داخلی    بین‌المللی    داخلی    بین‌المللی    داخلی    بین‌المللی    داخلی
1374    –    10001    –    –    –    209    –        –    –
1375    –    9971    –    3/0-    –    99    –    1        2
1376    –    10535    –    7/5    –    101    –            
1377    10    8903    –    5/15-    –    84    –    –        
1378    –    9858    –    7/10    –    102    –            
1379    –    8062    –    2/18-    –    81    –            
1380    –    10610    –    6/31    –    196    –            
جمع كل        67940    –    –    –    872    –    1    –    2
 رشد میانگین                         14

1-3-2- نوع و ظرفیت هواپیماها
فرودگاه رامسر در دوران قبل از انقلاب اسلامی روزانه حدود 4 پرواز را پذیرا بوده است و در حال حاضر نیز هفته‌ای 4 پرواز در روزهای دوشنبه،‌ چهارشنبه،‌ پنج‌شنبه و جمعه به مقصد تهران را پردازش می نماید و با توجه به طول باند هواپیماهای مورد استفاده فوكر 28 با ظرفیت 80 نفر مسافر را دارا می‌باشد و در ماههای مختلف از سال تعداد و ظرفیت مسافرین متفاوت بوده و معمولاً هواپیما با ظرفیت كامل 100% و یا 80% اقدام به پرواز می‌‌نماید.
بزرگترین هواپیمایی كه در این فرودگاه عملیات پرواز را انجام داده است شامل هواپیمای C130 ، B737 مسافری ایران ایر در دوران قبل از انقلاب می‌باشد.

1-4- بررسی وضعیت اراضی حوزه داخلی فرودگاه و مساحت آن و راههای دسترسی به فرودگاه

1-4-1- بررسی محدودیتها و امكانات توسعه آتی اراضی داخل و خارج فرودگاه
یكی از سئوالاتی كه هر طرح جامعی پاسخگوی آن است،‌ چگونگی و امكان گسترش و توسعه احتمالی در افقهای زمانی متفاوت می‌‌باشد كه البته در حین انجام این كار باید محدودیتها بررسی گردند و برای پاسخگویی به احتمال تقاضای گسترش، عوامل زیر را باید مورد نظر قرار داد كه عبارتند از :
1- شرایط زیست محیطی
2- عوامل طبیعی و توپوگرافی منطقه
3- روند توسعه شهری
4- عملكرد در نظر گرفته شده برای فرودگاه
5- امكانات اقتصادی و مالی
6- وضعیت سیاسی و اجتماعی منطقه فرودگاه
اراضی داخلی فرودگاه رامسر متعلق به سازمان هواپیمائی كشوری بوده و اطراف آن را باغ مركبات و در بخشی دریای خزر و در قسمتی دیگر جاده و بلوار مركز تفریحی فدك و منازل مسكونی شخصی احاطه نموده است.

در داخل فنس فرودگاه چندین دستگاه پلاژ و ساختمانهای متروكه دیده می‌‌شود لازم به ذكر است كه اخیراً چند باب باغ مركبات خریداری و به امكانات فرودگاه افزوده شده است و در صورت توسعه و تطویل باند بایستی اراضی دو قسمت باند و در راستای آن را خریداری و با انحراف محور جاده تنكابن و یا با استفاده از تقاطع غیر هم سطح بتوان طرح تطویل باند را اجرا نمود.

اراضی داخلی عموماً پوشیده از پوشش گیاهی بوده و حتی تعداد زیادی درخت میوه نیز در محوطه و اطراف باند دیده می‌ شود. رودخانه نسبتاً عریضی در آستانه باند 31 قرار داشته كه از قسمت جنوبی به محوطه فرودگاه وارد گردیده و با فاصله بسیار اندكی از آستانه باند 31 عبور نموده و به داخل دریای خزر می‌‌ریزد.
منازل مسكونی ضلع جنوب غربی فرودگاه نیز بسیار نزدیك به فنس فرودگاه بدون توجه به حریم فرودگاه ساخته شده و این ساخت و ساز نیز متعلق به چند سال گذشته بوده و خیلی قدیمی نمی‌ باشد در سمت شمال نیز مركز تفریحی فدك متعلق به سپاه پاسداران كاملاً چسبیده به فنس فرودگاه می‌‌باشد و این همجواری خطرات زیادی را بدنبال خواهد داشت كه نادیده گرفته شده و توسعه فرودگاه را با مشكل زیادی مواجه نموده است.
اراضی متعلق به فرودگاه حدود 75 هكتار را شامل می‌شود و فرودگاه در دل و حاشیه شمالی شهر بنا گردیده و راه دسترسی آن از طریق بلوار منتهی به فرودگاه و جاده تنكابن – رامسر انجام می‌پذیرد.

1-4-2- راههای دسترسی عمومی تسهیلات فرودگاه
این راهها عمدتاً دسترسی به پایانه و مسیر ورودی ساختمان هواشناسی و بخش‌های مختلف فرودگاه و خانه های سازمانی را میسر می سازند مسیر ورودی از طریق بلور منتهی به میدان شهید خلعتبری انجام گردیده و در ضلع شمال غربی میدان اراضی فرودگاه واقع گردیده است.
در داخل فرودگاه توسط خیابان كوتاهی به محوطه میدان اصلی مقابل پایانه مسافری و ساختمان هواشناسی می‌رسیم در سمت چپ خیابان ورودی دسترسیهای داخلی عموماً آسفالت بوده و از كیفیت نسبتاً خوبی برخوردار است.

1-4-3- راههای دسترسی اختصاصی داخل محوطه فرودگاه
این راهها برای دسترسی ساختمانهای جنبی پایانه به محوطه باند و همچنین رساندن خدمات به محوطه باند پرواز و بعلاوه دسترسی به ساختمانها و تاسیسات جنبی فرودگاه كه در محوطه پرواز قرار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند این فرودگاه دارای جاده آسفالتی گشت زنی دور فرودگاه نبوده و بدلیل رویش گیاهان بسیار در اطراف در جاهایی اصلاً نمی‌‌توان فنس را مشاهده نمود.
ساختمان ایمنی زمینی و پلاژها در سمت شمالی باند قرار داشته و از طریق باند دسترسی انجام می‌پذیرد. در سمت آستانه باند 13 و بلوار فدك یك باب درب اضطراری برای ورودی و خروج به فرودگاه موجود می‌باشد كه مستقیماً به باند منتهی گشته و ارتباط از طریق باند انجام می‌پذیرد.

1-5- بررسی تسهیلات فرودگاهی به لحاظ آب و برق و تلفن،‌ ارتباطات، گاز و فاضلاب
1-5-1- بررسی تأسیسات الكتریكی وضع موجود فرودگاه رامسر
متأسفانه به علت عدم وجود نقشه‌های تأسیساتی و عدم پاسخگوئی جامع از طرف مسئولین اطلاعات جمع‌آوری شده با وجود همكاری فوق‌العاده مدیریت محترم فرودگاه، كامل و جامع نمی‌باشد كه با مراجعه و بررسی و بازدید از محل و تجهیزات گزارش مربوط به بررسی‌ها تأسیسات برق و مكانیك كامل خواهد شد به طور كلی مشخصات سیستم های مختلف برقی به شرح زیر می‌باشد.
– شبكه برق فشار متوسط 20 كیلو ولت
الف- چگونگی تأمین و تحویل برق فشار متوسط از طرف برق منطقه‌ای
ب- سیستم توزیع شبكه 20 كیلو ولت داخلی
ج- ترانسفورماتور قدرت 20 كیلو ولتی
د- كابلهای 20 كیلو ولت
– سیستم توزیع فشار ضعیف
الف- تابلوها
ب- كابلها
– شبكه برق 3300 ولت داخلی
الف- سیستم توزیع شبكه 3300 ولت
– سیستم روشنائی باند
الف- نوع چراغهای نصب شده
ب- ترانس چراغهای باند
ج- كابلهای باند
د- روشنائی اپرون
– سیستم برق اضطراری
الف- ظرفیت دیزل ژنراتور
ب- چگونگی تأمین برق اضطراری

1-5-2- شبكه برق فشار متوسط 20 كیلوولت
الف- چگونگی تأمین و تحویل برق فشار متوسط
شبكه تأمین برق فشار متوسط فرودگاه رامسر در حال حاضر از طریق یك خط هوائی 20  كیلوولت رامسر- چابكسر تأمین می‌گردد به این صورت كه از كنار جاده یك خط اختصاصی منشعب و به صورت یك شبكه هوائی به فرودگاه انتقال داده شده است.
ب- سیستم توزیع شبكه 20 كیلو ولت
پس از منشعب شدن خط 20 كیلو ولت از خط عبوری رامسر- چابكسر این انشعاب بوسیله یك شبكه هوائی وارد فرودگاه گردیده و توسط یك ترانسفورماتور 500 كیلو وات فشار متوسط روغنی 231/400/20000 ولت 50 هرتز وارد ساختمان برق اضطراری و سپس توزیع می‌گردد در ساختمان نیروگاه اضطراری یك انشعاب جهت ساختمان ایمنی زمینی توسط یك ترانس افزاینده بوسیله كابل 20 كیلوولت فشار قوی روغنی به مقطع 25*3 میلیمتر مربع انتقال داده شده و پس از طی فاصله‌ای حدود 1700 متر توسط یك ترانسفورماتور كاهنده برق مورد نیاز ساختمان ایمنی زمینی تأمین می گردد.
به طور كلی پس از تابلوی تحویلی برق منطقه‌ ای تابلوی توزیع اصلی جهت ساختمانهای مختلف در ساختمان برق اضطراری قرار گرفته و از این محل انشعاباتی به ساختمانهای موتور خانه- ترمینان و بر مراقبت- خانه های سازمانی – هواشناسی – سپاه- نیروهای انتظامی و پمپ بنزین توزیع گردیده است.

1-5-3- شبكه برق 3300 ولت
الف- سیستم توزیع شبكه 3300 ولت
شبكه 3300 ولت بصورت یك رینگ كامل اجرا گردیده و برق رسانی به سیستم‌های ناوبری و روشنائی باند را شامل می‌‌شود محل استقرار ترانسفورماتورها در ساختمان برق اضطراری می‌‌باشد كه در محل هر مصرف كننده با ترانسفورماتورهای كاهنده نسبت به تأمین برق آن قسمت اقدام شده است.

1-5-4- سیستم روشنائی باند
الف- نوع چراغهای نصب شده
چراغهای روشنائی لبه باند از نوع روكار پایه بلند انگلیسی با شدت نور زیاد 200 وات و به صورت دو مداره اجرا گردیده است تاكسیوی از چراغهای ایستاده 45 وات اپروچ پایه‌‌دار 200 وات استفاده شده است.
ب- ترانس چراغهای باند
ترانس چراغهای باند از نوع چدنی 6/6/6/6 آمپر می‌باشد كه در منهول‌های بتنی كه برای هر یك از چراغها ساخته شده است قرار دارد.
ج- كابلها
كابل رینگ 3300 ولت از نوع زره‌‌دار و به مقطع 25*3 میلیمتر مربع در تمام طول مسیر رینگ می‌باشد.
د- روشنائی اپرون
روشنائی اپرون توسط 8 عدد نورافكن 1000 وات تنگستن- هالوژن می‌‌باشد این چراغها از برج مراقبت قابل كنترل می‌باشد.

1-5-5- سیستم توزیع برق فشار ضعیف
الف- تابلوها
تابلوی اصلی توزیع برق فشار ضعیف در ساختمان نیروگاه مركزی قرار داد كه از این تابلو به دو دستگاه ترانسفورماتور شبكه 3300 ولت و انشعابات دیگری به كلیه ساختمانهای جنبی فرودگاه انتقال داده شده است تابلوی اصلی دارای بانك خازنی دو پله 25*2  و 50*3 كیلو وار می‌‌باشد كه بر اساس قدرت مورد مصرف زیر بار می‌‌رود.
ب- كابلها
كابلهای فشار ضعیف كه از بعد از تابلوها به اماكن مختلف فرودگاه كشیده شده است از نوع پروتودور زمینی می‌‌باشد و طبق اظهارات مسئولین كابلها به علت عمر كاركرد بالا از كیفیت مطلوبی برخوردار نمی‌باشند. به طوری كه بعضی از كابلهای انشعابی از تابلوی اصلی دارای مفصل می‌باشند.

1-5-6- سیستم برق اضطراری
الف- ظرفیت دیزل ژنراتور
نیروی برق اضطراری فرودگاه رامسر از طریق دو دستگاه دیزل ژنراتور ساخت شركت زیمنس به ظرفیت هر دستگاه 120 كیلو وات تأمین می‌گردد كه در زمان قطع برق مصرف كل فرودگاه غیر از چیلرها از این طریق تأمین می‌گردد.
ب- چگونگی تأمین برق اضطراری
همانطوری كه قبلاً اشاره گردید در فرودگاه رامسر در مواقع قطع برق غیر از موتورخانه مركزی جمیع ساختمانهای فرودگاه از برق اضطراری بهره‌‌‌مند می‌گردند.
لازم به ذكر است كه در زمان قطع برق همان تابلوهای نرمال مورد استفاده قرار می‌گیرد و شبكه جداگانه‌‌ای جهت برق اضطراری وجود ندارد زیرا در اطاق برق اضطراری تابلوی اتوماتیك فرمان وجود دارد كه با قطع و وصل شدن آن ژنراتور در كمترین زمان وارد مدار و یا خارج می‌گردد.

1-5-7- سیستم  تلفن
خط تلفن شهری فرودگاه رامسر توسط یك كابل 50 زوج به صورت هوائی و زیرزمینی با 15 خط شهری تأمین می‌گردد فرودگاه رامسر دارای یك دستگاه مركز تلفن 500 شماره كارین می‌‌باشد كه در حال حاضر با چهار خط ورودی و 80 كانال خروجی در سیستم مكالمات قرار دارد.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید